رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس اظهارداشت: مدارس باید در امر ضدعفونی به شیوه‌نامه‌های ارائه شده توجه کنند؛استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده نباید به صورت خودسرانه انجام شود چراکه ممکن است باعث بروز بیماری‌های تنفسی و حساسیت در دانش‌آموزان شود.
کد خبر: ۸۲۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ 01 March 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:تعریف شیوه‌نامه برای ضدعفونی مدارس و نیز احتساب بودجه برای آن مهم‌ترین اقدامات آموزش و پرورش پس از شیوع ویروس کرونا بوده است.

البته با وجود در نظر گرفتن تمهیدات بسیار در این خصوص، نگرانی والدین از نحوه صحیح ضدعفونی مدارس است.نگرانیهایی از این دست که آیا امر ضدعفونی توسط افراد ماهر صورت می گیرد؟، آیا فرد، خود در سلامت کامل به سر می برد و اینکه در صورت حضور دانش آموزان در مدرسه این امر چگونه به صورت مداوم صورت خواهد پذیرفت؟

مدارس درصورت بازگشایی، فضایی پویا و فعال با حضور تعداد بسیاری از کودکان دارند و همچنین کنترل رفتار دانش‌آموزان و کنترل کیفیت مواد ضدعفونی مصرفی و نیز دایره پوشش آن بسیار دشوار خواهد بود.

همچنین نباید از نظر دور داشت هزینه‌های گزاف ضدعفونی و گندزدایی دائمی محیطی همچون مدرسه با آن وسعت و جمعیت چه بودجه کلانی را می‌طلبد.

در عین‌ حال، چه دوران شیوع کرونا به زودی تمام شود و چه نه، چه مدارس بازگشایی شوند و چه آموزش از راه دور و به صورت مجازی ارائه شود، ضدعفونی محیط مدارس برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی برای دانش‌آموزان و کادر فرهنگی ضروری می‌نماید.

موضوع ضدعفونی و رسیدگی به بهداشت در سطح مقابله با ویروسی همچون کرونا با انتقال سریع، مشکلات دیگری را نیز در آموزش و پرورش یادآوری می‌کند و آن اینکه کمبود نیروی مراقب سلامت در مدارس است که نه‌تنها در مناطق شهری که در مناطق روستایی نیز به چشم می‌خورد.

آموزش و پرورش فارس با کمبود نیروی مراقب سلامت مواجه است

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس عنوان کرد: در استان فارس با کمبود نیروی ۵۰۰ نفری مراقب سلامت مواجه هستیم و این مهم در مدارس روستایی عملا بر عهده خانه بهداشت است؛ اما بهورزان امکان سرکشی دائم به مدارس یک ناحیه روستایی را ندارند.

محمدعلی زارعی بهترین راهکار برای مواجهه با شیوع ویروس کرونا در مدارس را پیشگیری دانست و بیان کرد: با توجه به تجمع دانش‌آموزان در مدارس و رواج فرهنگ دست‌دادن و روبوسی و همچنین کمبود نیروی مراقب سلامت، اولویت باید با حفظ سلامت دانش‌آموزان باشد و از همین رو پیشنهاد کرده‌ایم فعلا امر آموزش از طریق مجازی صورت گیرد.

وی بیان کرد: البته تصمیم‌گیرنده نهایی در این خصوص کمیته ملی پیشگیری از شیوع کرونا و وزارت آموزش و پرورش است.

ضدعفونی خودسرانه مدارس ممنوع است

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس اظهارداشت: مدارس باید در امر ضدعفونی به شیوه‌نامه‌های ارائه شده توجه کنند؛استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده نباید به صورت خودسرانه انجام شود چراکه ممکن است باعث بروز بیماری‌های تنفسی و حساسیت در دانش‌آموزان شود.

زارعی همچنین بهره‌گیری از شرکت‌های خصوصی برای ضدعفونی را منوط به استعلام از حراست و اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش دانست وگفت: مقابله با شیوع بیماری کرونا باید به‌صورت زنجیروار در تمام ارکان جامعه صورت گیرد، این اقدام همدلانه و همه‌جانبه موجب کنترل بیماری می شود.

به‌کارگیری والدین دانش‌آموزان در ضدعفونی مدارس غیرقانونی است

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس در پاسخ به پرسشی مبنی بر به‌کار گیری والدین دانش‌آموزان یا مشارکت انجمن اولیا و مربیان در امر ضدعفونی، عنوان کرد: در هیچ یک از دستورالعمل‌های ارائه شده، درباره مشارکت والدین دانش‌آموزان یا انجمن اولیا و مربیان در امر ضدعفونی سخنی گفته نشده است، تنها در زمینه اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها بروشورها و دفترچه‌هایی با مشارکت علوم پزشکی ارائه شده که در آن درباره روش صحیح شست‌وشوی دست‌ها و نحوه استفاده از مواد ضدعفونی کننده سخن رفته است؛ اما اگر مدرسه‌ای از والدین درخواستی در این زمینه داشته باشد، حراست و اداره بازرسی آموزش و پرورش به‌ سرعت رسیدگی خواهند کرد.

زارعی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای تهیه شیوه‌نامه ضدعفونی مدارس با اداره بهداشت محیط و علوم پزشکی همکاری می‌کند، بیان داشت: در همین زمینه دستورالعملی به ادارات کل به‌صورت بخشنامه ارسال شده است.

ضدعفونی مدارس آغاز شده است

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای تامین اعتبار از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام شده است؛ در عین‌حال آموزش و پرورش فارس منتظر تامین اعتبار نمانده است و با بهره‌گیری از اعتبارات قبلی امر ضدعفونی را آغاز کرده است و گزارش کامل کمی و کیفی در روزهای آینده ارائه خواهد شد.

لزوم رفع کمبودها

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در جلسه ویدیو کنفرانسی با روسای ادارات آموزش و پرورش استان، ضمن تایید آغاز به کار ضدعفونی مدارس بیان کرد: تاکنون چندین شیوه‌نامه توسط اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس به ادارات و مدارس ارسال شده که همگی با محوریت اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های لازم درباره شناسایی، نحوه پیشگیری و نیز ارائه راهکارهایی به‌منظور رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و همچنین نحوه ضدعفونی کردن محیط و سطوح بوده است.

علی‌عسکر نجفی افزود: تاکید آموزش و پرورش بر پیشگیری است و در این میان، موضوع کمبود وسایل و لوازم بهداشتی و ضد عفونی‌کننده نیز مطرح است و امیدواریم با هماهنگی‌های صورت‌گرفته، این کمبودها رفع شود.

بنابر آخرین آمار تا ۱۰ اسفندماه ۵۹۳ مبتلا به ویروس کرونا در ایران مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۱ تن در فارس شناسایی شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار